Fast fashion. Ce trebuie să știi despre acest fenomen

În prezent oamenii sunt obișnuiți să achiziționeze cât mai multe haine și își doresc să fie mereu la curent cu noile trenduri din fashion și cu cele mai recente apariții.

Chiar dacă pentru marile firme, precum H&M, Zara, Stradivarius și multe altele, acest lucru este benefic, practica de fast fashion pe care ei o abordează, nu aduce vreun avantaj planetei sau lucrătorilor.

Cum a început acest fenomen?

Pentru a înțelege mai bine acest concept  și a vedea cum a pornit, ne trebuie un scurt istoric în lumea modei. 

Înainte de anul 1800, confecționarea hainelor era un proces complicat care lua mult timp și era destul de primitiv, toate acestea fiind date din cauza că nu exista aparatura pe care astăzi o deținem.

În timpul Revoluției Industriale lucrurile au început să se schimbe și să evolueze, astfel că în lumea modei s-au introdus noi tehnologii precum:

  • mașina de cusut,
  • mașinile textile,
  • și au fost ridicate fabrici de confecție ( acestea fiind gata pentru a produce un volum mare de haine).

Toate acestea au dus la realizarea  faptului că hainele au devenit mai ieftine, mai ușor și mai rapid de realizat.  

Moda a continuat să se dezvolte și la sfârșitul anilor 1990 și  începutul anilor 2000, conceptul de fast fashion a devenit o industrie în plină expansiune în Statele Unite ale Americii, iar oamenii participau cu entuziasm la consumerismul care începuse.

Ce este mai exact ”Fast fashion”?

Prin Fast fashion ne referim la îmbrăcămintea făcută în cantități foarte mari și într-un timp scurtcare adesea este inspirată din hainele apărute în colecțiile marilor designeri. 

Ulterior, aceasta îmbrăcăminte apare în magazinele celor mai importanți retaileri care se ocupă de industria vânzării cu amănuntul. 

Totuși, hainele  care apar în magazine nu sunt nici  pe departe cele mai calitative și sunt făcute în așa fel încât să se deterioreze într-un timp relativ scurt. Însă, cu toate acestea, vânzările acestora sunt extrem de mari.

De ce? Deoarece acestea au prețuri mult mai mici față de obiectele vestimentare create de designeri,  fiind ei chiar și locali.

Aceste piese la modă, realizate la prețuri mici, au dus la o mișcare la nivelul întregii industrii fashion către cantități copleșitoare de consum. 

Din nefericire, acest lucru are ca rezultat un impact dăunător asupra mediului, a lucrătorilor din industrie , iar în cele din urmă, asupra noastră.

Industria de retail

Vânzarea cu amănuntul a produselor de modă este o secțiune a afacerii care acționează ca intermediar între producători și clienți.

Acesta poate fi definit ca fiind procesul de „cumpărare a hainelor de la producător și de vânzare a acestora către clienți”.

Industria de retail este una dintre cele mai bănoase industrii la momentul actual, câștigându-se sume mari de bani. În anul 2019, industria de îmbrăcăminte cu amănuntul valora pe piața globală suma de 1,4 trilioane de dolari.

Și totuși, care sunt cei mai mari retaileri? Deși pe piață sunt foarte mulți, în top 3 cei mai mari sunt următorii:

  • INDITEX sau după cum îl știm cu toții drept ZARA,
  • Hennes & Mauritz sau prescurtat H&M,
  • și UNIQLO.

Efectele negative ale acestei practici

Când vine vorba de dezavantaje, acestea sunt destul de multe și afectează mediul în care trăim. 

Potrivit Business Insider, producția de modă reprezintă 10% din totalul emisiilor de carbon la nivel mondial, la fel de mult ca și Uniunea Europeană. 

Practică de fast fashion are consecințe majore asupra planetei printre care următoarele:

  • secătuiește sursele de apă 
  • poluează râurile, 
  • 85% din toate textilele ajung la groapa de gunoi în fiecare an

Chiar și spălarea hainelor eliberează 500 000 de tone de microfibre în ocean în fiecare an, acesta fiind echivalentul a 50 de miliarde de sticle de plastic.

De asemenea, industria fashion  este al doilea cel mai mare consumator de apă din lume, dar și cel de al doilea poluator al apelor. 

De ce? Pentru că  vopsirea textilelor este un proces folosit în lumea modei, iar apa rămasă în urma acestui proces este adesea aruncată în șanțuri, cursuri de apă sau râuri, a afirmat Business Insider.

Fast fashion and the environment
Photo by Henry & Co. on Unsplash

Despre acest subiect ar fi multe de vorbit, dar sperăm că v-am format măcar o idee și puteți înțelege mai bine ce se întâmplă în industria modei.

De asemenea, dacă doriți să aflați mai multe, puteți citi articolul nostru despre sustenabilitate în modă!

Ți-a plăcut acest articol?

Distribuie-l, așa îl vor putea vedea și prietenii tăi!

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter

În acest articol

Urmărește-ne pe social media

Laă-mi un comentariu:

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Citește ultimele articole:

Află primul despre noile articolele publicate:

Înscrie-te la newsletterul StyleCorner

Urmărește-ne pe Social Media

Vrei să afli când publicăm articole noi?

Înscrie-te la newsletterul StyleCorner